Ouders en leerling
Help! De brugklas! Voor kinderen die van groep 8 van de basisschool overstappen naar de brugklas in het voortgezet onderwijs, verandert er veel. Een nieuwe omgeving, verschillende docenten, onbekende klasgenoten. Sommige kinderen hebben moeite om met deze nieuwe situatie om te gaan. Zij lopen het risico de aansluiting te verliezen en uit te vallen. Ook voor ouders is het spannend wanneer hun kind de school verlaat die zij goed kennen. Soms maken zij zich zorgen dat hun kind door zijn aard of gedrag een moeilijke start maakt in de brugklas. Of er zijn gezinsomstandigheden die dit in de hand werken. Onze mentorbegeleiding kan dan een oplossing bieden. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Ouders kunnen zelf contact met ons opnemen, voor meer informatie of om hun kind aan te melden. Daarna winnen wij informatie in bij de leerkracht. Ook als uw kind al in de brugklas zit, is aanmelding de eerste maanden nog mogelijk. Als wij vinden dat het kind voor mentorbegeleiding in aanmerking komt, organiseren wij een gesprek met ouders, kind en eventueel de leerkracht. Hierin worden zij ingelicht over de afspraken die tijdens de gehele begeleiding gelden en krijgen zij te horen wat zij van een mentor kunnen verwachten. Vervolgens zoeken wij een geschikte mentor voor juist dit kind: verdient een man de voorkeur, of juist een vrouw, iemand die jong is of liever wat ouder, iemand die veel structuur kan bieden of is een andere kwaliteit nodig? Een goede ‘match’ is van groot belang voor het slagen van het mentoraat. Wij hebben ruim 40 mentoren, variërend in leeftijd van 23 tot 76 jaar. Als een mentor is gevonden, volgt een kennismaking bij het kind thuis en maken ouders, kind en mentor afspraken over de begeleiding: op welke dag in de week en op welk tijdstip. Mentor, ouders en kind tekenen een contract waarin de afspraken worden vastgelegd, onder meer dat een van beide ouders thuis is tijdens het huisbezoek. |

De rol van de ouders
Ouders hoeven niet bang te zijn dat de mentor zich met de opvoeding van hun kind gaat bemoeien. De mentor is een vrijwilliger die zich alleen inzet voor goede schoolprestaties van het kind. Er gelden wel enkele afspraken. De belangrijkste is dat de ouders, of een van hen, thuis zijn als de mentor komt. Ook moeten de ouders ervoor zorgen dat hun kind er is wanneer de mentor op de afgesproken tijd komt. Wij willen graag dat de ouders de ouderavonden van de school bezoeken en naar de rapportbesprekingen gaan. Desgewenst kan de mentor meegaan.
Ouders hoeven niet bang te zijn dat de mentor zich met de opvoeding van hun kind gaat bemoeien. De mentor is een vrijwilliger die zich alleen inzet voor goede schoolprestaties van het kind. Er gelden wel enkele afspraken. De belangrijkste is dat de ouders, of een van hen, thuis zijn als de mentor komt. Ook moeten de ouders ervoor zorgen dat hun kind er is wanneer de mentor op de afgesproken tijd komt. Wij willen graag dat de ouders de ouderavonden van de school bezoeken en naar de rapportbesprekingen gaan. Desgewenst kan de mentor meegaan.

Voor welke kinderen?
Het gaat om kinderen met een persoonlijke kwetsbaarheid en kinderen die door gezinsomstandigheden risico lopen op onderpresteren en schooluitval. Denk aan kinderen die hyperactief zijn, angstig en onzeker, weinig weerbaar, hoogbegaafd, licht autistisch. Of kinderen die niet voldoende steun van hun ouders kunnen krijgen, bijvoorbeeld omdat de ouders niet goed weten wat voortgezet onderwijs inhoudt.
Het gaat om kinderen met een persoonlijke kwetsbaarheid en kinderen die door gezinsomstandigheden risico lopen op onderpresteren en schooluitval. Denk aan kinderen die hyperactief zijn, angstig en onzeker, weinig weerbaar, hoogbegaafd, licht autistisch. Of kinderen die niet voldoende steun van hun ouders kunnen krijgen, bijvoorbeeld omdat de ouders niet goed weten wat voortgezet onderwijs inhoudt.