Word jij onze nieuwe mentor?
Wat doe je als thuismentor bij School's cool Westland?

Als thuismentor kom je elke week anderhalf uur bij de leerling thuis, als vrijwilliger. Wat je precies doet tijdens jouw bezoek, hangt af van het kind. Sommige kinderen hebben vooral veel behoefte aan 'leren leren'. Dan bekijk je samen de schoolagenda en bespreek je hoe je het beste huiswerk kunt maken en plannen, hoe je je agenda overzichtelijk houdt, wat een goede werkplek is. Kortom: je probeert structuur aan te brengen in het schoolleven van de leerling.
Regelmatig hebben leerlingen (ook) steun nodig op sociaal vlak: hoe ga je een beetje leuk om met je klasgenoten, wat moet je nou met die ene leraar waar je mee botst... Ook daar kan het dus over gaan met jouw leerling. Soms verveelt de leerling zich een beetje, of voelt zich eenzaam, en ga je samen zoeken naar een leuke hobby. Sommige mentoren vinden het ook leuk om een uitstapje te maken met hun leerling: naar de bioscoop, het museum of iets anders.
Van de gezinnen vragen we dat er altijd tenminste één ouder aanwezig is tijdens jouw huisbezoek. Zo ben je ook in staat om de ouders te betrekken bij de ervaringen op school van jouw leerling, en met ze te praten over eventuele problemen. Als zij dat willen, kun je ook met de ouders meegaan naar ouderavonden of rapportbesprekingen. En meestal heb je contact met de brugklasmentor.
Dit doe je maximaal anderhalf jaar lang: het hele eerste brugklasjaar en vaak nog enkele maanden in het tweede schooljaar.
Regelmatig hebben leerlingen (ook) steun nodig op sociaal vlak: hoe ga je een beetje leuk om met je klasgenoten, wat moet je nou met die ene leraar waar je mee botst... Ook daar kan het dus over gaan met jouw leerling. Soms verveelt de leerling zich een beetje, of voelt zich eenzaam, en ga je samen zoeken naar een leuke hobby. Sommige mentoren vinden het ook leuk om een uitstapje te maken met hun leerling: naar de bioscoop, het museum of iets anders.
Van de gezinnen vragen we dat er altijd tenminste één ouder aanwezig is tijdens jouw huisbezoek. Zo ben je ook in staat om de ouders te betrekken bij de ervaringen op school van jouw leerling, en met ze te praten over eventuele problemen. Als zij dat willen, kun je ook met de ouders meegaan naar ouderavonden of rapportbesprekingen. En meestal heb je contact met de brugklasmentor.
Dit doe je maximaal anderhalf jaar lang: het hele eerste brugklasjaar en vaak nog enkele maanden in het tweede schooljaar.

Wat vragen wij van een mentor?
Wij zoeken mensen met geduld, inlevingsvermogen, humor en enthousiasme, die:
Onze landelijke organisatie, School's cool Nederland, heeft een mentorboekje gemaakt. Hier vind je meer over wat je kunt tegenkomen als mentor. Download het boekje hier.
NB: Hoe wij School's cool uitvoeren in het Westland kan afwijken van de beschrijving in het mentorboekje.
*) Van een mentor vragen wij HBO- of universitair niveau. Ook studenten zijn welkom. En mensen die niet de diploma's hebben, maar wel het denkniveau dat nodig is om een kind goed te kunnen begeleiden.
Wat bieden wij een mentor?
Onze mentoren halen in de regel enorm veel voldoening uit een mentoraat: het verruimt je horizon en verrijkt je leven. Hier een paar uitspraken van mentoren die je voorgingen:
“Het werken met pubers vind ik geweldig. Ze zijn zo heerlijk eigenwijs en zitten echt in hun eigen bubbel.”
“De band die wij hebben opgebouwd is uniek. En de persoonlijke groei van deze jongen is fantastisch om mee te mogen maken.”
“Het is onwijs gaaf hoe je jouw leerling kan zien bloeien in zijn of haar schoolcarrière. Soms heeft een leerling alleen al genoeg aan je aanwezigheid.”
“[Ik heb] duidelijk gezien hoeveel je voor deze kinderen kunt betekenen als mentor. Gewoon door er voor ze te zijn en een luisterend oor te bieden. Ze kregen meer vertrouwen in hun eigen kwaliteiten, en konden daardoor beter omgaan met obstakels die ze tegenkwamen.”
“Iedere week bezoek ik mijn mentorleerling met veel plezier en ik kom iedere keer met meer energie thuis. Ik ervaar de begeleiding echt als een verrijking in mijn leven.”
“Als thuismentor kom ik wekelijks in het gezin en voel ik me gewaardeerd.”
“Ik weet zeker dat ik een (klein) verschil maak in het leven van mijn mentorkind. Zij sowieso in dat van mij.”
“De lijnen met je eigen begeleider zijn kort en de intervisieavonden met collega-mentoren vormen een fijn klankbord.”
Meer verhalen lezen van mentoren en 'hun' leerlingen? Kijk op onze homepage!
Wij zoeken mensen met geduld, inlevingsvermogen, humor en enthousiasme, die:
- zelf goed zijn opgeleid* en sterk in de eigen schoenen staan
- het leuk vinden om met kinderen van 11 tot 14 jaar om te gaan
- in staat zijn om een kind houvast te geven
- bereid zijn om - buiten vakanties om - wekelijks anderhalf uur 'hun' leerling thuis te bezoeken
- beschikken over een verklaring van goed gedrag (VOG; deze vragen wij voor je aan en is gratis voor jou).
Onze landelijke organisatie, School's cool Nederland, heeft een mentorboekje gemaakt. Hier vind je meer over wat je kunt tegenkomen als mentor. Download het boekje hier.
NB: Hoe wij School's cool uitvoeren in het Westland kan afwijken van de beschrijving in het mentorboekje.
*) Van een mentor vragen wij HBO- of universitair niveau. Ook studenten zijn welkom. En mensen die niet de diploma's hebben, maar wel het denkniveau dat nodig is om een kind goed te kunnen begeleiden.
Wat bieden wij een mentor?
Onze mentoren halen in de regel enorm veel voldoening uit een mentoraat: het verruimt je horizon en verrijkt je leven. Hier een paar uitspraken van mentoren die je voorgingen:
“Het werken met pubers vind ik geweldig. Ze zijn zo heerlijk eigenwijs en zitten echt in hun eigen bubbel.”
“De band die wij hebben opgebouwd is uniek. En de persoonlijke groei van deze jongen is fantastisch om mee te mogen maken.”
“Het is onwijs gaaf hoe je jouw leerling kan zien bloeien in zijn of haar schoolcarrière. Soms heeft een leerling alleen al genoeg aan je aanwezigheid.”
“[Ik heb] duidelijk gezien hoeveel je voor deze kinderen kunt betekenen als mentor. Gewoon door er voor ze te zijn en een luisterend oor te bieden. Ze kregen meer vertrouwen in hun eigen kwaliteiten, en konden daardoor beter omgaan met obstakels die ze tegenkwamen.”
“Iedere week bezoek ik mijn mentorleerling met veel plezier en ik kom iedere keer met meer energie thuis. Ik ervaar de begeleiding echt als een verrijking in mijn leven.”
“Als thuismentor kom ik wekelijks in het gezin en voel ik me gewaardeerd.”
“Ik weet zeker dat ik een (klein) verschil maak in het leven van mijn mentorkind. Zij sowieso in dat van mij.”
“De lijnen met je eigen begeleider zijn kort en de intervisieavonden met collega-mentoren vormen een fijn klankbord.”
Meer verhalen lezen van mentoren en 'hun' leerlingen? Kijk op onze homepage!
|
Nog niet helemaal overtuigd van wat jij kan betekenen als mentor?
Bekijk deze oproep van onze (landelijke) ambassadeur: presentator en schrijver Özcan Akyol! |

Nog een paar praktische puntjes: als mentor ontvang je een (beperkte) persoonlijke vrijwilligersvergoeding. En je valt onder de collectieve ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering die wij hebben afgesloten voor de mentoren.
Welke begeleiding krijgt een mentor?
Onze begeleiding begint eigenlijk al bij het koppelen. Wij vinden het erg belangrijk dat jij een klik hebt met je leerling. Dus zullen we jou ook vragen stellen over waar jouw kracht zit: hoe jij een kind het beste kunt helpen. En wat voor kind jij het beste kunt helpen. Ben jij heel goed in structuur en plannen? Vind je andere culturen leuk? Heb je 'iets' met autisme, AD(H)D, hoogbegaafdheid o.i.d.? Help jij graag een verlegen kind zich meer te laten zien? Vind jij het een uitdaging om een kind dat liever gaat gamen of chillen met vrienden, toch te motiveren voor school? Wij gaan voor de beste match! En dat lukt best goed, al zeggen we het zelf. Want onze mentoren meestal zijn net zo verschillend als onze leerlingen.
Ga je beginnen aan jouw eerste mentoraat? Dan geven wij jou een introductietraining. Die gaat onder anderen over ‘de grenzen van het mentorschap’: wat verwachten we wél van jou als mentor, en wanneer is het tijd om iets over te laten aan andere hulp, de school, de ouders...?
Nieuwe mentoren én mentoren die al langer meedraaien zijn jaarlijks welkom op onze thema- of scholingsavond.
En we houden intervisies, iedere twee maanden. Als mentor praat je dan, in kleine groepjes, met onze andere mentoren over de resultaten van jouw leerling, wissel je ervaringen uit en geef je elkaar feedback en tips.
Vanaf de kennismaking met jouw leerling heb je bovendien contact met jouw mentorcoördinator. Bij hem / haar kun je terecht voor advies of als je het even niet meer weet.
Enkele handvatten en adviezen voor (nieuwe) mentoren
- Start van het mentoraat (pdf)
- Enkele belangrijke zaken in de relatie tussen thuismentor en leerling (pdf)
- Huiswerkplanning (word)
- Goede coachvragen aan kinderen (pdf)
Heb je interesse in het mentorschap? Klik hier om direct contact met ons op te nemen!