
Wat bieden wij een mentor?
Onze mentoren halen in de regel enorm veel voldoening uit een mentoraat: het verruimt je horizon en verrijkt je leven. Hier een paar uitspraken van mentoren die je voorgingen:
“Het werken met pubers vind ik geweldig. Ze zijn zo heerlijk eigenwijs en zitten echt in hun eigen bubbel.”
“De band die wij hebben opgebouwd is uniek. En de persoonlijke groei van deze jongen is fantastisch om mee te mogen maken.”
“Het is onwijs gaaf hoe je jouw leerling kan zien bloeien in zijn of haar schoolcarrière. Soms heeft een leerling alleen al genoeg aan je aanwezigheid.”
“[Ik heb] duidelijk gezien hoeveel je voor deze kinderen kunt betekenen als mentor. Gewoon door er voor ze te zijn en een luisterend oor te bieden. Ze kregen meer vertrouwen in hun eigen kwaliteiten, en konden daardoor beter omgaan met obstakels die ze tegenkwamen.”
“Iedere week bezoek ik mijn mentorleerling met veel plezier en ik kom iedere keer met meer energie thuis. Ik ervaar de begeleiding echt als een verrijking in mijn leven.”
“Als thuismentor kom ik wekelijks in het gezin en voel ik me gewaardeerd.”
“Ik weet zeker dat ik een klein verschil maak in het leven van mijn mentorkind. Zij sowieso in dat van mij.”
“De lijnen met je eigen begeleider zijn kort en de intervisieavonden met collega-mentoren vormen een fijn klankbord.”
Nog een paar praktische puntjes: als mentor ontvang je een (beperkte) persoonlijke vrijwilligersvergoeding. En je valt onder de collectieve ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering die wij hebben afgesloten voor de mentoren.
Welke begeleiding krijgt een mentor?
Onze begeleiding begint eigenlijk al bij het koppelen. Wij vinden het erg belangrijk dat jij een klik hebt met je leerling. Dus zullen we jou ook vragen stellen over waar jouw kracht zit, hoe jij een kind het beste kunt helpen. En wat voor kind jij het beste kunt helpen. Ben jij heel goed in structuur en plannen? Vind je andere culturen leuk? Heb je 'iets' met autisme, AD(H)D, hoogbegaafdheid o.i.d.? Help jij graag een verlegen kind zich meer te laten zien? Vind jij het een uitdaging om een kind dat liever gaat gamen of chillen met vrienden, toch te motiveren voor school? Wij gaan voor de beste match! En dat lukt, bijna altijd, goed. Want onze mentoren zijn meestal net zo verschillend als onze leerlingen.
Ga je beginnen aan jouw eerste mentoraat? Dan geven wij jou een introductietraining. Die gaat onder anderen over ‘de grenzen van het mentorschap’: wat verwachten we wél van jou als mentor, en wanneer is het tijd om iets over te laten aan andere hulp, de school, de ouders...?
Nieuwe mentoren én mentoren die al langer meedraaien zijn jaarlijks welkom op onze thema- of scholingsavond.
En we houden intervisies, iedere twee maanden. Als mentor praat je dan, in kleine groepjes, met onze andere mentoren over de resultaten van jouw leerling, wissel je ervaringen uit en geef je elkaar feedback en tips. Vanaf de kennismaking met jouw leerling heb je bovendien contact met jouw mentorcoördinator. Bij hem / haar kun je terecht voor advies of als je het even niet meer weet.
Enkele handvatten en adviezen voor (nieuwe) mentoren
Onze mentoren halen in de regel enorm veel voldoening uit een mentoraat: het verruimt je horizon en verrijkt je leven. Hier een paar uitspraken van mentoren die je voorgingen:
“Het werken met pubers vind ik geweldig. Ze zijn zo heerlijk eigenwijs en zitten echt in hun eigen bubbel.”
“De band die wij hebben opgebouwd is uniek. En de persoonlijke groei van deze jongen is fantastisch om mee te mogen maken.”
“Het is onwijs gaaf hoe je jouw leerling kan zien bloeien in zijn of haar schoolcarrière. Soms heeft een leerling alleen al genoeg aan je aanwezigheid.”
“[Ik heb] duidelijk gezien hoeveel je voor deze kinderen kunt betekenen als mentor. Gewoon door er voor ze te zijn en een luisterend oor te bieden. Ze kregen meer vertrouwen in hun eigen kwaliteiten, en konden daardoor beter omgaan met obstakels die ze tegenkwamen.”
“Iedere week bezoek ik mijn mentorleerling met veel plezier en ik kom iedere keer met meer energie thuis. Ik ervaar de begeleiding echt als een verrijking in mijn leven.”
“Als thuismentor kom ik wekelijks in het gezin en voel ik me gewaardeerd.”
“Ik weet zeker dat ik een klein verschil maak in het leven van mijn mentorkind. Zij sowieso in dat van mij.”
“De lijnen met je eigen begeleider zijn kort en de intervisieavonden met collega-mentoren vormen een fijn klankbord.”
Nog een paar praktische puntjes: als mentor ontvang je een (beperkte) persoonlijke vrijwilligersvergoeding. En je valt onder de collectieve ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering die wij hebben afgesloten voor de mentoren.
Welke begeleiding krijgt een mentor?
Onze begeleiding begint eigenlijk al bij het koppelen. Wij vinden het erg belangrijk dat jij een klik hebt met je leerling. Dus zullen we jou ook vragen stellen over waar jouw kracht zit, hoe jij een kind het beste kunt helpen. En wat voor kind jij het beste kunt helpen. Ben jij heel goed in structuur en plannen? Vind je andere culturen leuk? Heb je 'iets' met autisme, AD(H)D, hoogbegaafdheid o.i.d.? Help jij graag een verlegen kind zich meer te laten zien? Vind jij het een uitdaging om een kind dat liever gaat gamen of chillen met vrienden, toch te motiveren voor school? Wij gaan voor de beste match! En dat lukt, bijna altijd, goed. Want onze mentoren zijn meestal net zo verschillend als onze leerlingen.
Ga je beginnen aan jouw eerste mentoraat? Dan geven wij jou een introductietraining. Die gaat onder anderen over ‘de grenzen van het mentorschap’: wat verwachten we wél van jou als mentor, en wanneer is het tijd om iets over te laten aan andere hulp, de school, de ouders...?
Nieuwe mentoren én mentoren die al langer meedraaien zijn jaarlijks welkom op onze thema- of scholingsavond.
En we houden intervisies, iedere twee maanden. Als mentor praat je dan, in kleine groepjes, met onze andere mentoren over de resultaten van jouw leerling, wissel je ervaringen uit en geef je elkaar feedback en tips. Vanaf de kennismaking met jouw leerling heb je bovendien contact met jouw mentorcoördinator. Bij hem / haar kun je terecht voor advies of als je het even niet meer weet.
Enkele handvatten en adviezen voor (nieuwe) mentoren
- Start van het mentoraat (pdf)
- Enkele belangrijke zaken in de relatie tussen thuismentor en leerling (pdf)
- Goede coachvragen aan kinderen (pdf)
- De cirkeltechniek - oplossingsgerichte gespreksvoering (pdf)
- Doeblad De grote brugklastest - Land van lezen (pdf)
- Lesbrief De Brugklas - Land van lezen (pdf)
- Huiswerkplanning (Word)
- Planner en agenda (Excel)
- Samenvatting maken (pdf)