Onze ervaren thuismentor Jolanda Faber stond afgelopen week als Pijler van der Samenleving in Nieuwsblad Westland. Ze vertelde over haar ervaringen als mentor bij ons.
Nieuwsgierig? Lees het hele artikel hier: https://www.rodi.nl/reader/46287/363158/pijlers-van-de-samenleving-algemene-taak-is-leerling-brugklas-door-laten-komen#p=5 Mentor Wesley is een zeer enthousiaste en gemotiveerde mentor bij School’s cool Westland. Wist jij al dat Wesley onlangs heeft gesport met zijn mentorleerling? Als kers op de taart is Wesley met zijn mentorleerling, op haar initiatief, posters van School’s cool Westland op gaan hangen in sportscholen! Dit kun je teruglezen op Wesley's LinkedIn post. Wij spraken Wesley over hoe hij zijn mentoraat ervaart tot nu toe. Kun je jezelf voorstellen? Ik ben Wesley, 35 jaar oud en ik woon in Naaldwijk. In het dagelijks leven ben ik al 10 jaar freelancer in de ICT. Sinds dit jaar ben ik bij School’s cool gestart als mentor. Daarnaast ben ik actief bezig met sport. Ik heb ook een zoontje van 4 jaar. Hij is net op de basisschool begonnen. Ik begeleid dit jaar dus voor het eerst een dame. Zij zit in de eerste klas van het ISW Hoogeland. Ik ben zelf fanatiek bezig met sport, namelijk met crossfit. Ik doe ook mee aan Hyrox wedstrijden. Ik heb onlangs met mijn mentorleerling gesport. Wij (ik en haar ouders) hebben ons veel beziggehouden met het versterken van haar zelfvertrouwen. Hoe ga je nou om met situaties die buiten je eigen invloedsferen liggen? Dit zijn dingen die we tijdens het mentoraat hebben besproken. Mijn mentorleerling heeft veel mooie stappen gezet het afgelopen jaar als persoon. Ook met de voortgang op school gaat het goed. Tijdens het sporten merkte ik dat het een andere manier van werken was. Naar mijn mening begint het met je eigen lichaam en hieruit los te kunnen komen. Dit zit namelijk weer gekoppeld aan het hoofd. Met School’s cool kijk ik altijd naar een oplossing door situaties te benaderen met ‘Dat kan je wel!’ in plaats van ‘Dit kan ik niet’. Denk aan die ene moeilijke toets of het inplannen van het leren voor je toetsweken. Dat kan ik niet? Nou dan gaan we dat leren, is het motto! Dat klinkt goed! Heb je tips voor andere mentoren? Creëer een open sfeer. Maak een informeel praatje met je mentorleerling. Het is belangrijk om te luisteren naar wat de leerling nodig heeft. Blijf gericht op het ondersteunen van het schoolwerk en de persoonlijke ontwikkeling. Blijf vooral ‘in de lead’ tijdens je thuismentorschap. Het is belangrijk om een luisterend oor te bieden aan je mentorleerling en present te zijn. Ik zie dat de rol van een mentor heel anders is dan die van ouders en leraren. Dit had ik vooraf niet verwacht, maar ik zie echt hoe belangrijk een mentor kan zijn voor een mentorleerling. Begin met een overview: waar sta je nu, wat is er geweest en wat komt eraan? Evalueer dat met je mentorleerling en pak dit stap voor stap aan. Bespreek met je mentorleerling wat er de afgelopen week is gebeurd op school en buiten school. Ook het bespreken van ‘regelzaken’ zoals het hebben van een schoolkaart voor extra tijd bij toetsen is erg belangrijk. Het is tevens van belang om de mentorleerling alvast bewust te maken van de schoolvakken die hij of zij eventueel kan overwegen te laten vallen in latere schooljaren. Ik bespreek altijd met mijn mentorleerling hoe het is gegaan met haar huiswerk en toetsen. Begin hierna met de inhoud van het huiswerk. Probeer je mentorleerling altijd te motiveren! Bespreek met je mentorleerling waar hij of zij tegenaan loopt. Samen met mijn mentorleerling kijk ik altijd naar wat er de komende week op de agenda staat en of alles goed is ingepland. Kort samengevat zijn de tips van Wesley:
Goede tips, Wesley! En waarom heb je voor School’s cool Westland gekozen? Ik vond het tijd om te geven in het leven, in plaats van te nemen. Bij mij ging het mis in de eerste klas. Toen bestond School’s cool niet, maar dit had ik zeker kunnen gebruiken. Ik zie nu vanuit de andere kant waar het bij mij mis is gegaan, maar ik zie ook de gebreken van het schoolsysteem. Er wordt een heleboel niet geleerd op school, voornamelijk hoe je je als persoon ontwikkelt. Ik ben zelf gelukkig wel goed terechtgekomen. Het is heel belangrijk voor de kids in het eerste jaar, als er risico is op uitval, dat ze goed begeleid worden in welke vorm dan ook. beste lezer Met deze nieuwsbrief willen wij iedereen die betrokken is bij School’s cool Westland (ScW) informeren over onze activiteiten.
Jullie hebben vast wel een beeld bij de taken en werkzaamheden van de coördinator, mentoren en mentorcoördinatoren. Je zou dan ook bijna vergeten dat ScW ook nog een bestuur heeft. Niet altijd zichtbaar maar wel belangrijk om de voorwaarden te creëren waarbinnen de (vrijwillige) medewerkers zich kunnen focussen op hun taak. In deze nieuwsbrief deze keer een inkijkje in het werk van het bestuur. Het bestuur bestaat momenteel uit 3 personen, ik stel ze even aan u voor:
Als ik terugkijk op de afgelopen jaren ben ik er trots op dat we een professionaliseringsslag hebben gemaakt als het gaat om het personeelsbeleid en de arbeidsvoorwaarden. Op dit moment zijn we bezig om het jaarverslag en de website te vernieuwen. Ook gaan we binnenkort in gesprek met bestuur en coördinator over de richting waarin we ons de komende jaren verder willen gaan ontwikkelen als School’s cool Westland: wat gaat goed, wat willen we (nog) beter doen en waar liggen nog kansen? Er ligt genoeg op ons bord, maar we weten waar we het voor doen! Marja Hogervorst Voorzitter School’s cool Westland
Wat was het gezellig, onze jaarlijkse Bedankavond van afgelopen 15 februari. Dat is een van de manieren waarop we bij School’s cool Westland onze vrijwilligers in het zonnetje zetten, voor hun inzet in het jaar ervoor.
Wat hebben we gedaan? Vooral lekker met elkaar gekletst, onder het genot van een paar heerlijke stamppotten die De Vitaminetuin in De Lier voor ons had gemaakt. Onze nieuwe favoriet is de bloemkoolstamppot - daar willen wij het recept nog van! Nu we toch bij elkaar waren, heeft Anna van onze redactie meteen een paar van ons voor de camera getrokken. Want: wat maakt mentor worden bij ons nou zo leuk? Naast dus die leuke avonden die wij organiseren? Het antwoord zie en hoor je hier. Ben je vrijwilliger en kon je er niet bij zijn? We hopen je weer te zien in onze volgende mentorenavond op 9 april! Wist je dat...
Marissa is ons nieuwe redactielid. Van de atletiekbaan naar School’s cool Westland, hoe zit dat? Hieronder stelt zij zich voor. Mijn naam is Marissa van Vliet en ik ben 29 jaar. Ik kom uit 's-Gravenzande. Sinds kort ben ik aan de slag gegaan bij DHL als UX/UI Designer. Dit staat voor "User Experience & User Interface" Design. Ik ben verantwoordelijk voor het ontwerpen van applicaties, zoals websites en apps. Voor DHL heb ik 6 jaar bij Ready Education gewerkt. Dit bedrijf ontwikkelt onderwijsapps en portalen voor de Europese en Amerikaanse onderwijsmarkt. Ik haal voldoening uit het creëren en valideren van producten die een verschil maken in de maatschappij. Wat een gave baan heb je Marissa! En hoe kom je bij School’s cool terecht? Ik zit op atletiek en Peter van der Wel, mijn trainer, bracht me in contact met School’s cool en deze vrijwilligersfunctie. Ik had hulp aangeboden, en hij ging daar later op in. Het mooie aan School’s cool vind ik het idee om andere mensen te helpen. Dit vind ik een mooie gedachte. Wat is de wereld toch klein, wat leuk! En wat ga je aankomende tijd doen bij School’s cool? Ik ben een nieuw lid van de redactie, waarbij ik de taak van Miriam overneem met betrekking tot de nieuwsbrief. Mijn focus zal voornamelijk liggen op opmaken en versturen van de nieuwsbrief. ----- Wij zijn erg blij dat wij mogen aankondigen dat Marissa ons nieuwe redactielid is en kijken uit naar de samenwerking! Kim van der Kruis is al anderhalf jaar mentor bij ons. En dat bevalt prima! Tijd voor onze redacteur Anna om haar te vragen: hoe doe je dat nou? Hier alvast Kims tips op een rijtje:
Kun je jezelf voorstellen? Mijn naam is Kim van der Kruis en ik ben 49 jaar. Ik ben getrouwd en heb twee kinderen van 14 en 18 jaar. Ik woon in Den Haag en ik werk bij De Haagse Hogeschool als onderzoeker: hier doe ik onderzoek naar studenttevredenheid en studentenwelzijn. Twee jaar geleden ben ik op zoek gegaan naar vrijwilligerswerk. Ik vind mijn werk heel leuk, maar ik miste het om op kleine schaal iets maatschappelijks bij te dragen. Ik zocht op internet naar vrijwilligerswerk in de regio. Zo kwam ik uit eindelijk bij School’s cool terecht. Gaaf! En wat is de reden dat je voor School’s cool hebt gekozen? Ik was op zoek naar vrijwilligerswerk met de doelgroep pubers, omdat ik ze zelf ook heb. Het leek mij leuk om iets te zoeken wat ik buiten mijn gezin kon betekenen. Het sprak mij aan dat het een langdurig traject is dat je aan gaat met je mentorleerling. Mijn kinderen hebben zelf ook de overgang naar de middelbare school meegemaakt. Ik zag van dichtbij dat de overstap naar de middelbare school een grote stap kan zijn. Dit vond ik een mooie ontwikkeling om van dichtbij mee te maken, ook met betrekking tot het hebben van een mentoraat bij School’s cool Westland. Toen ik de organisatie vond op internet heb ik contact gezocht met Wendy. We hadden een superleuk gesprek en vonden het beiden een goede match. Ik moest nog wel even wachten, omdat er in het voorjaar gematcht wordt tussen een mentor en leerling. Ik ben inmiddels anderhalf jaar mentor, en zit nu in de afrondingsfase met mijn mentorleerling. We hebben een onwijs leuke klik, en het gaat heel goed met haar. Ik was een nieuw traject gestart, maar dat is helaas al gestopt: het ging zo goed met de leerling dat ze mijn hulp niet meer nodig had. Supergoed nieuws dus! Er gebeurt veel bij een overstap van groep 8 naar de eerste klas op de middelbare school, en je kan er uiteindelijk dus achterkomen dat die overstap je gemakkelijker afgaat dan verwacht. Mijn hoofdredenen om voor School’s cool te keizen is het langdurige contact dat je aangaat met je mentorleerling, en de ontwikkeling die je meemaakt van dichtbij. Ik ging altijd met veel plezier naar mijn mentorleerling en ik kreeg er veel energie van. Ik ben er heel dankbaar voor. Het is onwijs leuk om te zien hoe een leerling van groep 8 kan transformeren naar een zelfverzekerde tweedeklasser. Heel leuk om te horen dat je zo enthousiast bent Kim! En hoe ervaar je je tijd als mentor bij School’s cool? Ik heb mijn tijd, zoals hiervoor benoemd, als een leuke tijd ervaren en kreeg er altijd veel energie van en kijk er met plezier naar terug. Als mentor kreeg ik hier ook voldoening van: het besef dat je iets voor iemand kan betekenen deed mij goed. Met kleine begeleiding kan een leerling al veel geholpen zijn; bij de een sneller dan de ander. Je staat eigenlijk aan de zijlijn als mentor; de leerling doet het vooral zelf. De intervisie en training die je krijgt vanuit School’s cool vond ik ook altijd heel leerzaam en leuk. Hier werd ik ook enthousiast van. Wat een leuke terugblik op jouw tijd als mentor bij School’s cool! Zijn er nog tips die je wilt meegeven aan andere (toekomstige) mentoren? De grootste tip die ik wil meegeven is: geef het traject op een manier die past bij jou als mentor en bij de leerling. Het is maatwerk: je doet het op gevoel en op intuïtie. Je hebt ook veel boeken bij de bibliotheek van School’s cool en daar heb ik ook veel gebruik van gemaakt. Ik ging vooral vraaggestuurd aan het werk: ik vroeg altijd aan mijn mentorleerling waar zij aan wilde werken als ik er was. Hierbij heb ik ook wel eens aan het einde van de sessie gevraagd of ze alvast wilde nadenken waar ze het de volgende keer over wilde hebben. Zelf dacht ik hier ook over na, maar het is goed om de leerling zelf te vragen om na te denken over de volgende keer. De ene leerling kan dit goed verwoorden en de andere minder. Maar al met al wil ik meegeven: geniet ervan! Je kan niet veel fout doen als je met goede bedoelingen de deur binnenstapt. Doe het samen met elkaar en geniet van de mooie tijd die je hebt met je mentorleerling. Op 21 november 2023 deelde Ankie Remijn (Investeren in leren) haar kennis, kunde, ervaring en vaardigheden over pubers, puberbrein, adolescentenbrein in relatie tot school, huiswerk en leeftijdsgenoten. Een geweldig enthousiast relaas, dat met enkele korte video's extra werd opgefleurd. Tevens werd bekendgemaakt dat de youtube-serie van Ankie ook komend jaar voor alle mentoren van School's cool Westland beschikbaar is.
Na afloop van de lezing van Ankie was het tijd voor een nabespreking en een intervisiemoment voor de mentoren over hun mentoraten. Een zeer geslaagde avond met veel nieuwe ideeën die werden gedeeld. Het was de laatste mentorbijeenkomst van dit kalenderjaar. Iedereen een geweldige aanloop naar het nieuwe jaar gewenst en alle mentoren en vrijwilligers bedankt voor de inzet! Beste lezer,
2023 loopt op zijn eindje, het zijn letterlijk de donkere dagen voor de kerst. Tegelijkertijd kijken we vol verwachting uit naar het nieuwe jaar, wat gaat 2024 ons brengen? Ook ik moet het antwoord op deze vraag schuldig blijven. Een tipje van de sluiter kan ik wel al oplichten. Mogelijk heb je het al vernomen, maar voor wie het bericht gemist heeft, meld ik het hier alsnog. Per 1 januari a.s. stopt Peter van der Wel op eigen initiatief als coördinator van School's cool Westland. Gelukkig blijft hij nog actief als mentor en als mentorcoördinator. Geen echt afscheid dus, maar Peter doet wel een stapje terug. Hij doet dit in het volste vertrouwen dat zaken goed geregeld zijn en ook zonder hem doorlopen. Tegelijk geeft hij aan dat hij nog steeds bereikbaar is wanneer dat gewenst is. Hoe mooi is dat? Ik kan niet anders dan vanaf deze plaats Peter heel hartelijk bedanken voor alle jaren als coördinator bij School's cool Westland. Een diepe buiging voor zijn inzet en betrokkenheid is op zijn plaats. Het vertrek van Peter als coördinator betekent dat Miriam er enkele taken en uren bij heeft gekregen. Verder hebben we een afspraak kunnen maken met School's cool Delft. Miriam kan hier terecht voor vragen en kan er indien gewenst ook af en toe eens sparren. Mooi om te zien dat we hierin samen kunnen optrekken. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Namens het bestuur wens ik iedereen die betrokken is bij School's cool Westland fijne feestdagen en een mooi 2024. Ik kijk er in ieder geval met vertrouwen naar uit. Marja Hogervorst |
Details
op zoek naar eerdere nieuwsbrieven?
Kijk hier voor onze eerdere nieuwsbrieven. Hier vind je ook berichten over ons in de media.
privacyverklaring en jaarverslagen
Onze Privacyverklaring en onze jaarverslagen vind je hier.
Categorieën |