Mentor Nick is een van onze nieuwe mentoren, en gaat in dit schooljaar voor het eerst een mentoraat doen. Spannend! En Nick wilde ons graag vertellen over zichzelf, en over wat hem gemotiveerd heeft om aan de slag te gaan bij School's cool Westland. Daarnaast vraagt hij zich een beetje af: waar zijn de andere begin-twintigers die vrijwilligerswerk doen? Kun je jezelf voorstellen?
Ik ben Nick en ik ben 21 jaar. Ik kom uit Naaldwijk. In het verleden heb ik twee jaar in het onderwijs gewerkt, en ik werk nu bij de kinderopvang. Daar wil ik graag mijn ervaringen in het onderwijs gebruiken. Daarnaast heb ik gevoetbald en ben ik tegenwoordig scheidsrechter. Ik doe veel vrijwilligerswerk in mijn vrije tijd, omdat ik graag anderen help. Bijvoorbeeld bij voetbaltoernooien, waar ik als scheidsrechter sta. Ik ben gek op reizen en doe dit regelmatig, ook als vrijwilliger. Zo heb ik in de zomervakantie een week in Spanje gezeten. Daar heb ik een jongerenreis begeleid met ‘reguliere’ jongeren. En daarna heb ik nog, drie weken lang, de vakanties begeleid van gezinnen met kinderen die een beperking hebben. Vrijwilligerswerk en reizen wil ik graag blijven doen. Daar heb ik dan ook bewust tijd voor vrijgehouden, toen ik begon met werken in de kinderopvang. Wat is de reden dat je voor School’s cool hebt gekozen? Ik werd vorig jaar benaderd via ‘Westland voor elkaar’ voor School’s cool Westland. Ik ben over het algemeen erg druk, maar toen volgde ik nog een studie waardoor ik er geen tijd voor had. Nu is er iets meer ruimte voor mij om dat wel te doen. Ik ben bewust uit het onderwijs gegaan, maar wil er niet helemaal mee stoppen. In de komende jaren wil ik uitzoeken wat ik precies wil. Ik vind het een mooie combinatie om dat stukje onderwijs bij me te dragen door een mentor te zijn. Wellicht kom ik er zo achter dat bijvoorbeeld een ‘persoonlijk begeleider’ zijn meer bij me past. Hoe kijk je uit naar je mentoraat? Ik heb al kennis gemaakt met mijn mentorleerling. Ik kijk er erg naar uit om met hem aan de slag te gaan in dit nieuwe schooljaar. Ik vind het leuk om mijn kennis te kunnen delen met mijn mentorleerling, zodat hij de hulp krijgt die hij nodig heeft. Hij is zelf ook voetballiefhebber; hiermee hebben we een gedeelde interesse waardoor ik wellicht een betere band met hem kan opbouwen. Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen. Waarom vind je het zo belangrijk dat meer jongeren vrijwilligerswerk gaan doen, zoals bij School’s cool? Ik doe heel veel vrijwilligerswerk, maar als ik om mij heen kijk zie ik helemaal geen leeftijdsgenoten die vrijwilligerswerk doen. Enkelen geven trainingen, maar er zijn er zat die alleen met zichzelf bezig zijn. Ik vind het juist belangrijk dat we hulp bieden aan mensen die dat nodig hebben, zoals aan kinderen met een beperking. Of aan kinderen die hulp nodig hebben met school. Bij de kennismaking bij School's cool Westland was bijna iedereen die ik zag 40 of 50+, ik zag maar één persoon van mijn leeftijd! Daar schrok ik wel van. Voor kinderen is het misschien belangrijk dat er ook jonge mentoren hun kunnen begeleiden. Je moet een klik hebben met je begeleider. Ik denk dat jongeren meer moeten gaan kijken op welke manier zij vrijwilligerswerk kunnen gaan doen. Dat heb je mooi gezegd, Nick! En jongere vrijwilligers zijn bij ons van harte welkom. Ook mentor worden? Kijk op http://www.schoolscoolwestland.nl/mentoren.html. Mentor Wouter heeft vorig jaar een leerling via ons begeleid. Weten hoe dat was voor hem? Hij vertelt ons er alles over! Eerst zetten we zijn waardevolle tips voor andere mentoren op een rij:
OK, en nu over jou!
Ik ben Wouter van den Beukel en ben 43 jaar. Ik ben getrouwd, heb twee zoons van 17 en 14 en woon in Naaldwijk. In Leiden heb ik Pedagogische Wetenschappen gestudeerd. Op dit moment werk ik bij een ministerie, in een control-functie bij de P&O-afdeling. De opleiding die ik in Leiden heeft een sociale invalshoek, en dat past bij me. Mentor worden sprak me daarom erg aan: ik wilde iets doen dat vooral iets opleverde voor iemand anders. Ik vond het interessant om meer inzichten opdoen over hoe kinderen leren, en iemand daarbij te helpen. Ik was niet direct op zoek, maar School’s Cool Westland kwam op mijn pad. Hoe ging jouw mentoraat? Ik had geen echte voorkeuren toen ik bij School’s Cool Westland kwam. Het enige dat ik had aangegeven was: graag een leerling die intrinsieke motivatie heeft. Dus een leerling bij wie het nog niet helemaal lukt, maar die wel graag wil. Dat sluit goed bij mij aan. De leerling die ik begeleidde ging naar VWO 1, en had hulp nodig bij aandachtsregulatie: ‘hoe ga ik om met mijn taken voor school?’. Dat paste wel bij mij, want ik ben geduldig en altijd op zoek naar overzicht. Ik zag ook overeenkomsten met mijn eigen kinderen, toen zij naar de middelbare school gingen. Een leerling komt van de basisschool af en moet op de middelbare school dan ineens heel veel. Wat ik leuk vond was om tips en adviezen mee te geven, en te zien hoe dit zou uitpakken bij mijn mentorleerling. Ik paste vooral een persoonlijke aanpak toe, door te kijken waar zijn interesses lagen en hoe hij het zelf wilde aanpakken. Een mentoraat gaat voor mij verder dan alleen vertellen hoe je bijvoorbeeld het vak geschiedenis aanpakt. Mijn mentorleerling moest zijn eigen manier vinden van aandachtig leren en werken, voor nu en als basis voor de komende jaren. Ik voelde een klik met mijn leerling, maar een beetje botsen deden we ook weleens. Dan vroeg ik gewoon even te veel van hem, of had hij zijn dag niet. Het is belangrijk dat je daar oog voor hebt als mentor. Je hebt te maken met een ander mens, met andere belangen en behoeften. En daarop moet je je aanpassen. Zelf heb ik daar ook van geleerd, ook als vader. Andere mentoren raad ik daarom aan: reflecteer regelmatig op je mentoraat. Hoe gaat de samenwerking met je mentorleerling, wat zie je gebeuren, help je de ander echt met wat je doet? Je hebt echt impact op iemand. Dus laat dat (natuurlijk) ook in het belang van de leerling zijn. Heb je nog een andere tip voor de nieuwe mentoren die dit schooljaar zullen starten met hun mentoraat? In het begin zou ik meer observeren dan doen. Dat heb ik zelf geleerd van mijn mentoraat. Hoe kun je helpen, wat is er nodig, hoe moeten we samenwerken? Je kent iemand nog niet. Als je niet echt weet waar het probleem zit, dan kan je ook niet echt helpen. Je moet er niet te snel in willen stappen. Dus: kijk éérst goed naar wat er aan de hand is. Als mentor wil je misschien meteen aan de slag. En op zich is dat een goede eigenschap, maar leg de lat niet te hoog in het begin. Dat kan later vanzelf. Kijk, daar kunnen we wat mee! Dank je wel, Wouter! Wouter heeft veel van zijn mentoraat geleerd. Wil jij dat ook? Kijk hier! |
Details
op zoek naar eerdere nieuwsbrieven?
Kijk hier voor onze eerdere nieuwsbrieven. Hier vind je ook berichten over ons in de media.
privacyverklaring en jaarverslagen
Onze Privacyverklaring en onze jaarverslagen vind je hier.
Categorieën |